-Det er relevant med utdanning innen ledelse, selv om du ikke skal bli leder

Da Equinor-kollegaene og IE&FLT-medlemmene Anette Harholt og Monica Klokkernes bestemte seg for å ta videreutdanning, valgte de å starte med grunnutdanning i ledelse.

– Jeg startet i driftsavdelingen, men jobber nå som prosjektleder, uten at jeg har noen spesiell faglig eller formell bakgrunn innen ledelse. I Equinor er det masse interne muligheter om du beviser at du har kompetanse og kan ta ansvar. Da hjelper det med mer enn et fagbrev, smiler Anette Harholt. 

Monica Klokkernes er enig og har gjort seg mange av de samme tankene selv. Spesielt ettersom de jobber i en bransje som kontinuerlig endrer seg. 

– Siden det er mye endringer, så er ny kunnskap og formalisering ekstra viktig. Også mener jeg kursene på grunnutdanning i ledelse er interessante i seg selv og kan brukes uansett nivå. Det er relevant selv om du ikke skal bli leder, sier hun. 

Anette Harholt og Monica Klokkernes er medlemmer i IE&FLT og har benyttet seg av medlemsfordelen som refunderer 25 prosent av studieavgiften på BI.

Livet med studier ved siden av jobb

Begge var, som mange andre, litt usikre på hvordan det ville bli å studere ved siden av full jobb, familie og livet ellers. Men mest av alt møtte de videreutdanningen med positive forventninger.

– Vi gledet oss vanvittig mye da vi skulle starte. Det er kjekt å være på forelesninger, gjøre noe annet og få ny inspirasjon. Det er mange år siden sist jeg studerte noe og foreleserne har vært fantastiske. Det krever selvsagt en del av tiden min, men jeg synes «tilbake til skolebenken» har vært moro, ler Anette.

Monica Klokkernes. Foto: Thor Brødreskift

Kollega og medstudent Monica er samstemt. – Det er kjempegøy å være tilbake på skolen igjen. Det har vært gode forelesere, temaer og spennende grupper. Men som Anette, skulle jeg gjerne følt jeg hadde enda litt mer tid til å studere, for det er jo litt hektisk sammen med jobb og liv. Men verdt det, sier hun.

 Foreleserne har overrasket positivt, spesielt første semester. Jeg har hatt gode forelesere før, men disse var fantastiske. De fikk oss i gang, vi lo masse og det føltes trygt å være tilbake som student, sier Monica. 

– Også må vi nevne at alle i klassen er litt i samme situasjon. De er voksne, har full jobb, mange med små barn. Det er jo kjekt å vite, legger Anette til. 

Aha-opplevelser med ny innsikt

På videreutdanning så handler mye av læringen om å koble innsikt fra forskning med egne erfaringer. På den måten utfordrer vi oss selv, samtidig som vi får en trygghet i hva som faktisk har effekt – og hvilken effekt det har.

– Kurset personalledelse ga meg et nytt perspektiv på ledelse. Det er mange aha-opplevelser og innsikt fra psykologien som kan brukes uansett hvor jeg er. Jeg har tidligere tatt en del kurs om barns utvikling og oppdragelse, og det er overraskende mye av de samme prinsippene som gjelder på arbeidsplassen, sier Anette mens hun. Det viser oss ting som trygghet, autonomi og mestring er viktig hele livet, alle steder. 

Vi trenger faglig påfyll for å gjøre en god jobb

anette Harholt

Begge tror det er har vært nyttig å bli eksponert for flere fagområder, selv om det nok er de kursene som inneholder ledelse som har vært mest interessante for de to. 

– Equinor er en stor arbeidsplass i stadig endring. Med mange muligheter for medarbeidere som kan og vil. Om man kan slå i bordet med kunnskap om digitalisering, innovasjon, bærekraft og alle disse viktige ordene, så tror jeg du blir en sterkere kandidat, forklarer Monica. 

– Enig! Vi trenger faglig påfyll for å gjøre en god jobb. Vi utvikler oss masse i jobben gjennom utdanningen vi tar nå, supplerer Anette. 

Starten på noe større 

Det som begynte med tanken om å bare teste ut et kurs, er blitt til tanken om å fullføre en grad. 

– At vi skal fullføre graden er vi blitt ganske bestemte på, men fagene underveis har vi ikke helt avklart. Vi lar interessene styre, så akkurat nå er vi gått videre til prosjektledelse etter å ha fullført kursene i grunnutdanning i ledelse, sier Monica. 

De to kollegaene hadde begge med seg 60 frie studiepoeng fra tidligere utdanning fra andre studiesteder godkjent inn i en framtidig bachelor of management-grad. Det har gjort veien til en grad kortere. 

– Vi hadde nok startet som studenter uansett, men det gjør jo veien til mål kortere. I tillegg har vi jobbet hardt for de andre studiepoengene tidligere, så da var det viktig å kunne bruke de videre. 

Det kan også virke ut som om læringen og inspirasjonen fra kursene veier opp for innsatsen som kreves. 

– Mot slutten av det første året med grunnutdanning i ledelse var vi litt slitne. Men det er verdt det. Vi vil jo fortsette, sier de.

Denne saken ble opprinnelig publisert på Handelhøyskolen BI sine nettsider.