Havarikommisjonen ga orientering om granskingsarbeidet av Sotra-ulykken

Representanter fra LOs helikopterutvalg hadde mandag møte med Statens havarikommisjon for å få en oppdatering om granskingsarbeidet av helikopterulykken utenfor Sotra 28. februar.

Sikorsky S-92-maskinen LN-OIJ, tilhørende Bristow Norway, var i et aktivt treningsoppdrag og søkte etter et beacon, da ulykken inntraff rundt klokken 20:00. Equinor-ansatt og IE&FLT-medlem Reidun Hestetun omkom i ulykken og fem andre ble skadet i varierende grad.

Sikorsky S-92-helikopteret som havarerte utenfor Sotra er hevet og brakt til en hangar ved Haakonsvern utenfor Bergen. Foto: Atle Espen Helgesen

Statens havarikommisjon har nå gransket ulykken i snart to måneder. På den bakgrunn fikk LO helikopterutvalg et møte med kommisjonen i Lillestrøm. I møtet stilte Henrik Fjeldsbø, (IE&FLT), Ole Andre Lindanger (NHF), Bjørn Narjord (Norsk Flygerforbund) og Atle Espen Helgesen (IE&FLT).

Ga innspill til granskningen

-Vi hadde et positivt møte med havarikommisjonen. Den ga status for granskingsarbeidet og gir oss anledning til å komme med våre innspill, sier Henrik Fjeldsbø, leder i LOs helikopterutvalg og forbundssekretær i IE&FLT.

-Selvsagt kan vi ikke referere noe fra selve møtet. Og bare drøyt to måneder etter ulykken er det ennå mye som ikke er klart, fortsetter han.

Fjeldsbø er trygg på at Havarikommisjonen vil komme til bunns i hvordan ulykken skjedde, hvorfor den skjedde og hvordan vi kan unngå at noe liknende skjer igjen.

Full tillit til prosessen

-Vi har full tillit til den prosessen havarikommisjonen har på gang. Og vi ønsker videre dialog gjennom granskningen, sier Fjeldsbø.

Helikoptertekniker Ole Andre Lindanger sier han fikk god innsikt i det pågående granskingsarbeidet.

-Det er tydelig at havarikommisjonen har god innsikt og forståelse for helikopteroperasjoner. Og tidligere granskninger har vist at Havarikommisjonen har gitt nyttige tilrådninger som har hevet sikkerhetsnivået i denne bransjen ytterligere, sier Lindanger.