Nå spirer det på Hydro Karmøy igjen

Det nye anlegget på Hydro Karmøy er rundt halvferdig. Fabrikksjef Tom Petter Johansen, kvalitetsleder Eivind Skeie, konserntillitsvalgt Sten Roar Martinsen og kompetansetillitsvalgt Arne Eide gleder seg til å jobbe med den nye teknologien.
Det nye anlegget på Hydro Karmøy er rundt halvferdig. Fabrikksjef Tom Petter Johansen, kvalitetsleder Eivind Skeie, konserntillitsvalgt Sten Roar Martinsen og kompetansetillitsvalgt Arne Eide gleder seg til å jobbe med den nye teknologien.

tirsdag 3. januar 2017

I 2009 ble gammel industrihistorie fjernet med et sleggeslag på Hydro Karmøy. Rundt 450 personer mistet jobben. Nå tas den gamle Søderbergtomten i bruk igjen; en unik teknologi skal sette fabrikken på verdenskartet og gi mange nye og attraktive arbeidsplasser.

Et nytt bygg med knallgrønne bjelker strekker seg mot himmelen. Uten tvil et flott skue for dem som jobber her på Karmøy i Rogaland. På slutten av året nærmer bygget seg halvferdig og er symbolet på en ny framtid ved aluminiumsverket, som runder 50 år i 2017.

 

Arbeidsfolk og ledelse er utålmodige etter å komme i gang. For snart et år siden ble det kjent at konsernet hadde ambisiøse planer for fabrikkene på Karmøy. De skal få plass intet mindre enn en teknologipilot, som høster godord til og med fra miljøbevegelsen.

Energieffektiv og lite forurensende

Den eksisterende fabrikken skal utvides med en teknologipilot som inneholder neste generasjons elektrolyseteknologi. Det nye anlegget vil øke produksjonskapasiteten med 40 prosent. Målet er at primæraluminium laget ved pilotanlegget skal være verdens mest energieffektive og med minst CO2-fotavtrykk.

Aluminiumscellene har blitt testet i liten skala ved konsernets forskningssenter i Årdal. Håpet med teknologien er å komme ned til et energiforbruk på mellom 11,8 og 11,5 kilowattime (kWh) per kilo aluminium som produseres. Prislappen på det nye anlegget ligger på 4,3 milliarder kroner. Staten gjennom statsforetaket Enova har gitt en støtte på 1,6 milliarder.

– Pilotanlegget på Karmøy er den største landinvesteringen siden 2004. Arbeidet kommer til å bli krevende, men vi er overbevist om at vi skal klare å få dette til, sier kvalitetsleder Eivind Skeie.

Framtidsrettet teknologi

Konserntillitsvalgt Sten Roar Martinsen og kompetansetillitsvalgt Arne Eide
Konserntillitsvalgt Sten Roar Martinsen og kompetansetillitsvalgt Arne Eide

Hydro Karmøy legger ikke skjul på at de er stolte over å bli valgt ut som plassering av anlegget. Det handler om unike grønne fotavtrykk, noe som også vurderes støpt inn som dekorasjon i anlegget.

Etter planen vil oppstart av produksjonen være i november og så full drift fra februar 2018. Det nye anlegget fører til økt behov for nye arbeidere. For første gang siden 2002 har Hydro Karmøy søkt etter nye operatører. Rekrutteringsprosessen har gått som en drøm. 500 godt kvalifiserte søkere meldte sin interesse. Nå har rundt 50 av dem fått tilbud om jobb ved det nye anlegget. Om kort tid starter den rundt seks måneder lange opplæringen.

Fabrikkteknologi blir neppe mer avansert enn dette. Operatørene skal styre store maskiner ved hjelp joystick. Den vanlige manuelle belastningen er borte. Dette er framtiden på Karmøy. Hydro ser for seg en levetid for det nye anlegget på minst 50 år.

– Det er veldig spennende! Arbeidsplassene våre er kjempeattraktive. Vi får rekruttert mye flott ungdom. Bildet av industrien har endret seg kolossalt på bare de siste årene, sier konserntillitsvalgt Sten Roar Martinsen.

Markedet vokser

Fabrikksjef Tom Petter Johansen Hydro Karmøy
Fabrikksjef Tom Petter Johansen Hydro Karmøy

Fabrikksjef Tom Petter Johansen nikker.

– Blant politikerne ble vi nevnt som «solnedgangsindustri». Solcelleenergi ble hyllet, men det endte med at teknologien ble flyttet ut av landet. Nå skjer det en revolusjon innenfor tradisjonell industri. Det er litt stilig! sier han.

– For vår del har aluminium rett og slett blitt sexy, ler Skeie.

– Mye av økningen i etterspørselen kan vi takke den gamle Apple-sjefen Steve Jobs for. Han valgte å bruke aluminium fra Karmøy i mobiltelefoner og nettbrett, noe selskapet har fortsatt med, legger han til.

Faktisk øker bruken av aluminium over hele verden. I løpet av en vanlig dag er du innom metallet mange ganger uten å tenke over det. Aluminium finnes blant annet på innsiden av juicekartonger, brusbokser, i møbler og byggkonstruksjoner.

Men ambisjonene stopper ikke der. Med økt produksjon, ønsker Hydro Karmøy å ta steget videre.

Satser mot transportsektoren

Kvalitetsleder Eivind Skeie Hydro Karmøy
Kvalitetsleder Eivind Skeie Hydro Karmøy

De ser mot transportsektoren. Målet er at aluminium fra Karmøy skal brukes til å lage sykler, biler, tog og togskinner.

Det er mange fordeler ved å bruke aluminium foran andre metaller. Det er grønnere, mer energinøytralt og uendelig resirkulerbart, forklarer Skeie.

– Det veier mindre og gjør bilene mer gjerrige på drivstoff. Før ble aluminium kun brukt i dyrere biler. Men nå er det blitt mer vanlig å bruke. For eksempel selges det mange av biltypen Ford f150 i USA. Bruken av aluminium gjør at vekten på bilen reduseres med 300 kilo, sier han.

Foreløpig er det ikke lagt konkrete planer for utvidelse av det nye anlegget. Men det er godt av plass på tomten dersom det skulle bli aktuelt. Til nå blir bare en tredjedel av plassen tatt i bruk. Fabrikken sier ikke neitakk til en utvidelse dersom mulighetene åpner for det.

– Det ligger der som en mulighet, men per nå er det ikke tatt en beslutning om videre utvidelse av anlegget, sier Johansen og legger ikke skjul på at han gleder seg til november.