Manglende regelverk truer sikkerhetskulturen på norsk sokkel

Håkon Bjerkeli og Ommund Stokka mener økende bruk av flerbruksfartøy undergraver sikkerhetkulturen på sokkelen. Foto: Atle Espen Helgesen
Håkon Bjerkeli og Ommund Stokka mener økende bruk av flerbruksfartøy undergraver sikkerhetkulturen på sokkelen. Foto: Atle Espen Helgesen

fredag 19. februar 2016

Industri Energi overleverer 19. februar et omfattende dokument om flerbruksfartøy på norsk sokkel til Petroleumstilsynet. –Vi ser en utvikling som undergraver sikkerhetskulturen på sokkelen, sier Håkon Aasen Bjerkeli og Ommund Stokka i Industri Energi.

Ommund Stokka og Håkon Bjerkeli slår fast at norsk petroleumssektor står ovenfor en svært alvorlig situasjon. – Oljearbeiderne på flerbruksfartøy går inn og ut av lovbeskyttelse. Inn og ut av tilsyn som de kan ringe til om de ser farlige hendelser, sier de to forbundsrepresentantene.

De forklarer at dersom et flerbruksfartøy overtar kontrollen med en brønn, er folkene ombord under arbeidsmiljøloven. Dersom de skifter en anode på brønnrammen er de utenfor loven.

-Det virker ikke som om myndighetene har tatt innover seg at arbeid som tidligere ble gjort på rigger, nå utføres på skip. Vår rapport er full av eksempler på arbeidsoppgaver som tidligere ble gjort på rigger, som nå utføres fra såkalte flerbruksskip. Bransjen flytter arbeidsoppgaver fra arbeidsmiljølovens virkeområde og ut i et område der norsk lov ikke gjelder. Det er et taktskifte i industrien, sier Ommund Stokka som er områdeleder i Industri Energi.

Han forklarer at forbundets medlemmer innen oljeservice er innenfor loven på en tur, og utenfor lov og tilsyn på den neste. – Dette kan ikke vi tolerere, sier Stokka.

Overleverer rapport

Etter krav fra Industri Energi og spørsmål fra politisk hold har Petroleumstilsynet fått i oppdrag av Arbeidsdepartementet å beskrive den faktiske situasjonen rundt flerbruksfartøy og gjøre rede for gråsoner i dagens regelverk. På denne bakgrunn har forbundet utarbeidet et omfattende dokument som belyser en rekke alvorlige forhold ved økende bruk av flerbruksfartøy på norsk sokkel.

-Vi ser en utvikling som undergraver sikkerhetskulturen på norsk sokkel. Arbeiderne om bord på disse fartøyene har ikke beskyttelse, verken av lov eller tilsyn, sier forbundssekretær Håkon Aasen Bjerkeli, som er forbundets representant i Regelverksforum.

Han utdyper at det underrapporteres om alvorlige hendelser på disse fartøyene og sier det er en pulverisering av ansvar blant selskapene som er knyttet opp til denne aktiviteten. -Både ansettelsesforhold og tilhørighet for folkene om bord er utydelig for myndighetene, sier han.

Ringevaktkontrakter

Mange ansatte om bord på flerbruksskipene har dagratekontrakter, og ingen fast arbeidstid. De får bare jobb når de blir oppringt fra bemanningskontoret. Arbeidskontraktene er rene ringevaktkontrakter.

-Uten et effektivt tilsyn har vi ingen kjangs til å regulere dette. Medlemmene våre forteller om arbeidstakere som jobber 20 timer i døgnet, for å få ferdig prosjektet. Ringer de til land for å fortelle om farlig lang arbeidstid, gjør ringevaktkontrakten at de ikke får neste tur. De blir byttet rett ut, sier Håkon Bjerkeli.

Forbundets medlemmer forteller om flere alvorlige nestenulykker, med fare for både personskader og alvorlig storulykkerisiko. – De er livredde for å stå åpent frem om dette, men vi er sjokkerte over hva de forteller, sier Ommund Stokka.

Organiserer seg vekk fra ansvar

I rapporten påpeker Industri Energi at flere av selskapene i denne bransjen har organisert seg vekk fra ansvar og gjennomsiktighet.

-Det er som regel den norske delen av selskapet som inngår kontrakter med oljeselskapene. Den operasjonelle styringen av prosjektet blir så satt ut til Storbritannia, og bemanningen skjer fra et kontor i Singapore. En kranfører kan da være bosatt i Norge, ansatt i Singapore, mobilisert via Storbritannia, på jobb for Statoil på norsk sokkel. På et skip fra Bahamas, sier Stokka.

Dette har også en konkurransemessig side, der seriøse selskaper står i fare for å bli utkonkurrert av useriøse aktører som ikke bryr seg om norsk sikkerhetskultur, og dermed kan levere inn billige anbud til oljeselskapene.

Ommund Stokka mener dette er en kamp med historiske dimensjoner.

– Kampen om arbeidsmiljøloven på faste installasjoner sto på 1970-tallet. Kampen om arbeidsmiljøloven på riggene sto på 1980-tallet og nå står kampen om framtidens oljearbeidere. Våre medlemmer krever at myndighetene nå rydder opp i den delen av sektoren som står utenfor loven, sier han.

I utakt med utviklingen

Industri Energi slår fast at alle arbeidstakere på norsk sokkel bør være beskyttet av lov.

– Regelverket har ikke utviklet seg i takt med den teknologiske utviklingen, til tross for at det er selve hensikten med et funksjonelt regelverk, sier Håkon Bjerkeli.

Industri Energi krever at arbeidsmiljøloven skal gjelde på flerbruksfartøy, med Petroleumstilsynet som tilsynsmyndighet.