Den internasjonale fagbevegelsen står samlet i oljekrisen

Områdeleder Asle Reime innledet på Offshore Task Force-møtet i Stavanger. Foto: Atle Espen Helgesen
Områdeleder Asle Reime innledet på Offshore Task Force-møtet i Stavanger. Foto: Atle Espen Helgesen

tirsdag 26. april 2016

– Fagbevegelsen i oljeindustrien må stå sammen om utfordringene vi møter i krevende tider som nå, sa Asle Reime, områdeleder i Industri Energi og leder for ITFs Offshore Task Force Europe da han innledet på et globalt fagforeningsmøte i Stavanger tirsdag.

Den internasjonale transportføderasjonen (ITF) arrangerer 26-27. april sitt Offshore Task Force-møte i Stavanger. Det er første gang et slikt møte har blitt arrangert i Norge.

Hovedtema på møtet er krisen i oljeindustrien.

I åpningstalen sa områdeleder Asle Reime at den globale fagbevegelsen må stå sammen, og at det er særlig viktig i krevende tider som nå.

-Tusener av folk i den norske oljeindustrien har mistet jobben. Det får store konsekvenser for den enkelte som rammes, familier, lokalsamfunn, kompetanse, samt nasjonal og internasjonal økonomi.

-Men det er først og fremst vanlige folk som må betale prisen, sier Reime, som også leder ITFs Offshore Task Force i Europa.

Oppfordrer til samarbeid

I talen oppfordrer Reime til økt samarbeid mellom de globale organisasjonene ITF og IndustriALL.

-Det er helt nødvendig at de globale organisasjonene samarbeider mer, fordi utfordringene vi møter går på tvers av organisasjonene. Se for eksempel på flerbruksskip. Der jobber sjøfolk og oljearbeidere side om side. Sjøfolkene hører inn under ITFs dekningsområde, mens oljearbeiderne hører inn under IndustriALL, sier han.

Oljeprisen vil gå opp

Oljeprisen har falt som en stein de siste par årene. Men Reime påpeker at oljeprisen helt sikkert vil gå opp igjen.

-Olje og gass vil være viktige energikilder også i framtiden og jeg er helt sikker på at prisene vil gå opp igjen. Men nå, når oljeprisen er lav, bruker oljeselskapene tiden til å ta et oppgjør med kostnadene. Da sier de opp kontrakter og gir folk sparken.

Reime minner om at det vanligvis tar ti år fra man finner olje til et felt er bygd ut og kan begynne å produsere.

– Nettopp derfor kan ikke oljeselskapene se på dagens oljepris når de skal ta investeringsbeslutning for nye feltutbygginger. Det er helt uvisst hva oljeprisen vil være om ti år, sier han.

Reime oppfordrer også oljeselskapene til å bruke boreriggene nå som de er billige. – Oljeselskapene kan nå leie rigger til halvparten av den prisen de måtte betale for et par år siden. Det er nettopp nå oljeselskapene bør bruke riggene, sier han.

Stadige angrep

Drøy 50 personer fra hele verden møtes på ITF-møtet i Stavanger 26-27. april. Foto: Atle Espen Helgesen
Drøy 50 personer fra hele verden møtes på ITF-møtet i Stavanger 26-27. april. Foto: Atle Espen Helgesen

I diskusjonen som følger påpeker britisk fagbevegelse at i Storbritannia har 70.000 personer mistet jobben i olje- og gassindustrien.

-Vi ser stadige angrep på lønn og opparbeidede rettigheter. Og vi hører eksempler der folk har fått kuttet lønna med 25 prosent, mens andre deler av næringen må gå fra 2-3-rotasjon til 3-3- rotasjon.

-Det er nesten ikke rigger igjen på britisk sokkel og boreoperasjonene på faste installasjoner har stoppet helt opp, sier Jake Molloy fra RMT.

Desperat situasjon

Jake Molloy mener det er en desperat situasjon, og understreker at det er kritisk at fagbevegelsen står sammen mot det massive angrepet fra arbeidsgiverne.

Han får støtte fra australsk fagbevegelse som sier at arbeidsgiverne bruker situasjonen til å prøve å ta tilbake det fagbevegelsen har kjempet for å oppnå.

– Vi har ikke fått noe gratis. Vi kan ikke akseptere dette. Vi må være synlige og kjempe for rettighetene våre, sier en australsk representant.

Ommund Stokka, områdeleder i Industri Energi, fulgte opp debatten med å orientere om Industri Energi sin kampanje for å få lov og tilsyn på flerbruksfartøy som opererer på norsk sokkel.

-Det er nesten flaut å snakke om flerbruksfartøy i en global forsamling som dette. Norge er kjent for å ha en god tradisjon med tariffavtaler og god arbeidslovgivning. Men på flerbruksskipene er det en gruppe arbeidsfolk som faller utenfor både lov og tilsyn, sier han.