Bred enighet om at sikkerhetsnivået på sokkelen er høyt

Direktør i Ptil, Anne Myhrvold (midten), deltok i HMS-debatt med partene på LOs olje- og gasskonferanse. Foto: Atle Espen Helgesen
Direktør i Ptil, Anne Myhrvold (midten), deltok i HMS-debatt med partene på LOs olje- og gasskonferanse. Foto: Atle Espen Helgesen

onsdag 1. november 2017

Under en debatt på LOs olje- og gasskonferanse i Stavanger er partene enige om at sikkerhetsnivået på sokkelen er høyt og at trepartssamarbeidet i stor grad fungerer. – Vi ser likevel noen utfordringer som må tas tak i og kan slå fast at vi trenger et sterkt og tydelig tilsyn, sier forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi.

Direktør i Petroleumstilsynet (Ptil), Anne Myhrvold, understreker på LOs olje- og gasskonferanse onsdag at den som har ansvar for sikkerhet og arbeidsmiljø i norsk petroleumssektor er operatørselskapene, ikke Ptil.

–Ptil skal følge opp at selskapene gjør jobben sin, men ansvaret ligger hos selskapene. Og der vi mener risikoen er større, øker vi ressursene, som for eksempel på Goliat, sier Myhrvold.

Hun viser til at Ptil, etter flere bekymringsmeldinger og funn ved tilsyn i fjor høst, lanserte kampanjen «Trenden skal snus».

– Det handler om at vi setter ekstra fokus på robusthet i forhold til organisasjon og teknisk tilstand, partssamarbeid og standardisering.

– Det innebærer at vi ved tilsyn blant annet sjekker om det er nødvendig involvering og forståelse av risiko i organisasjonen. Noen steder har vi sett at det er press på topartssamarbeidet. Og vi har sett mangelfull involvering av vernetjenesten og at verneombud ikke får nok tid til å gjøre jobben skikkelig, sier hun.

Myhrvold understreker at godt partssamarbeid bør være i selskapenes egeninteresse, da det vanligvis gir bedre løsninger og bedre økonomi.

Ikke alt er rosenrødt

Professor Ole Andreas Engen ved Universitetet i Stavanger. Foto: Atle Espen Helgesen
Professor Ole Andreas Engen ved Universitetet i Stavanger. Foto: Atle Espen Helgesen

Professor Ole Andreas Engen har ledet den partssammensatte gruppen som har vurdert HMS i petroleumssektoren. Utvalget leverte nylig sin rapport, som skal inngå i stortingsmeldingen om HMS i petroleumsvirksomheten som skal være klar i løpet av våren 2018.

Engen understreker at det er noe ulik virkelighetsoppfatning mellom partene og man ikke klarer å bli enig om alt.

– Men det er helt klart at det er høyt nivå på helse, miljø og sikkerhet i norsk petroleumsvirksomhet. Samtidig har vi sett at det er sikkerhetsutfordringer og alvorlige hendelser, så ikke alt er rosenrødt sier han.

Engen understreker likevel at det er enighet om at oppbygningen av regimet er velfungerende og at det er viktig med godt samarbeid mellom partene. Og at man trenger et sterkt tilsyn.

Han slår også fast at partssamarbeidet er avhengig av tillit.

– I norsk petroleumsvirksomhet er tilliten høy, men denne tilliten er sårbar, og det skal ikke mye til før det skranter. Det er viktig å ha en god balanse mellom tillit og mistillit, for man kan ikke bare gå blindt og tro at andre tar ansvar, sier han.

Skal være verdensledende

Statssekretær Christl Kvam i Arbeids- og sosialdepartementet slår fast at ambisjonen er at norsk petroleumsvirksomhet skal være verdensledende innen HMS og kontinuerlig forbedre seg.

– Det krever kontinuerlig oppmerksomhet fra arbeidsgiverne, arbeidstakerne og fra myndighetene. Vi må ta utgangspunkt i fakta og en omforent virkelighetsforståelse. I den sammenheng er Ptils risikorapport (RNNP) viktig, sier hun.

Statssekretæren påpeker at regelverket på sokkelen er funksjonelt og at det forutsetter et velfungerende partssamarbeid.

– Jeg vil derfor oppfordre til et konstruktivt og tillitsbasert samarbeid. Det er beste forsikringen vi kan ha for kontinuerlig forbedring av HMS på sokkelen, sier hun.

Trenger tid til å gjøre jobben sin skikkelig

Statssekretæren fikk klar støtte både fra arbeidsgiversiden i Norsk olje og gass ved direktør Karl Eirik Schøtt Pedersen og arbeidstakersiden ved forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi.

– Sterkt trepartssamarbeid er den norske modellen. Og noe av det stolteste vi har er det høye HMS-nivået vi har i norsk oljevirksomhet. Det er ingen selvfølge at det er slik, men det er viktig at vi verner om det, sier Pedersen.

Frode Alfheim sier at trepartssamarbeidet i hovedsak fungerer godt.

– Men vi ser utfordringer med det lokale topartssamarbeidet i en del bedrifter. Det må tas tak i og forbedres, sier Alfheim.

Han understreker også at tillitsvalgte og verneombud må få nok tid og ressurser til å gjøre sitt arbeid på en skikkelig måte.

– I en tid med store nedbemanninger og omorganiseringer blir det sterkt press på tillitsmanns- og verneapparatet, sier han.

Alfheim påpeker også at endringer i arbeidslivet, med mer bruk av bemanningsbyrå og innleide arbeidstakere, er en utfordring for det etablerte systemet.

– Partsarbeidet er bygd på faste ansettelser. Men nå ser vi at stadig flere i arbeidslivet, også i petroleumssektoren, står utenfor de faste strukturene i arbeidslivet og faller utenfor etablerte strukturer hvor vi kan fange opp ulike utfordringer, sier han.

Alfheim slår fast at vi skal jobbe for den norske modellen, at petroleumsbransjen skal være verdensledende innen HMS og sånn skape legitimitet for næringen i samfunnet og sikre ny rekruttering til bransjen.

Fortsatt utfordring med flerbruksfartøy

Klubbleder Kjell Vestly i Oceaneering lurer på hva myndighetene vil gjøre med flerbruksfartøy. Foto: Atle Espen Helgesen
Klubbleder Kjell Vestly i Oceaneering lurer på hva myndighetene vil gjøre med flerbruksfartøy. Foto: Atle Espen Helgesen

I debatten som fulgte ble Petroleumstilsynet og Norsk olje og gass utfordret av klubblederne Kjell Vestly og Per Holstein fra Industri Energi på hvorfor ikke flerbruksfartøy er underlagt arbeidsmiljøloven og norsk tilsyn.

– Denne saken er en politisk beslutning som nå ligger hos Arbeidsdepartementet. Og dersom myndighetene beslutter at vi skal gjøre det, så er det helt klart at Ptil vil følge opp med tilsyn også på flerbruksfartøy, svarte Anne Myhrvold.

Statssekretær Kvam fulgte opp og viste til at departementet har nedsatt en partssammensatt gruppe som ser på problemstillingene på flerbruksfartøy og at det er igangsatt et forskningsprosjekt.

– Dette arbeidet vil inngå i den kommende stortingsmeldingen om HMS, sa hun.