OSA bekymret for sikkerheten på flerbruksfartøy på den norske kontinentalsokkel.

mandag 19. september 2016

OSA samarbeidskomite, som representerer 7000 offshore-ansatte, er bekymret vedrørende sikkerheten på flerbruksfartøy på den norske kontinentalsokkelen.

 

Det skriver leder Kjell Vestly på vegne avOSA samarbeidskomitei en uttalelse etter samlingen 12.-15.september.

Bakgrunnen for bekymringen:

Skjer det en stor ulykke eller en alvorlig hendelse på norsk sokkel, kan norske myndigheter bare stå maktesløse og se på, medlemmenes familier vil stå uvitende om hva som har skjedd. Et regelverk må på plass, mener OSA

Stortinget sier Norge skal være verdensledende på helse, miljø og sikkerhet, men flerbruksfartøyene slår et digert hull i den påstanden.

Petroleumstilsynet vet at det er umulig å kunne forvente god sikkerhetskultur i Nordsjøen, hvis ikke regelverket er på plass. Det er arbeidsmiljøloven (AML) som gir arbeidstakerne ombord i flerbruksfartøy den tryggheten som er nødvendig for at de skal ta riktige beslutninger.

 

Sikkerhet i fare

Aslak Sira Myrhe sa i Stavanger Aftenblad 01.09.2016

”Vi var stolte av den norske modellen fordi våre sikkerhetsbestemmelser var best. Men nå, har vi fått et debattklima der norske regler er blitt et problem. Så ja, sikkerheten offshore er i fare. Vi kan ikke akseptere at den norske kontinentalsokkelen får en annen standard for sikkerheten en den på land.”

OSA Samarbeidskomite viser til at Bull-utvalget allerede i 1989 anbefalte at ansatte på flyterigger ble omfattet av Arbeidsmiljøloven. Det samme utvalget forventet en teknologisk utvikling som gikk i retning mer undervannsinstallasjoner og pekte på at disse installasjonene måtte vedlikeholdes av spesielle skip.

Bull-utvalget anbefalte i den offentlige utredningen NOU1989:15 at aktiviteten på vedlikeholdsskipene skulle være omfattet av arbeidsmiljøloven på samme måte som riggene.

Bull-utvalget så utfordringen allerede den gang. OSA Samarbeidskomite krever handling!

Troverdige skildringer

Det er uakseptabelt at Oljearbeidere i 2016 ikke blir gjort kjent med hvilket regelverk de jobber under, ei heller operatørene som leverer oppdragene burde akseptere et ukjent regelverk. Norsk oljeindustri skal være verdensledende innen HMS, det gjelder ikke flerbruksfartøy i dag.

Troverdige skildringer fra ansatte på sokkelen som har kjent disse utfordringene på kroppen blir bagatellisert av arbeidsgiverorganisasjonen Norsk olje og Gass, avslutter OSA samarbeidskomite.