Skotsk oljearbeider skadd på norsk sokkel: – Uten Industri Energi hadde jeg vært ruinert i dag

Skotske Dale McAngus (t.v) fikk knust foten på jobb på norsk sokkel i vinter. Han berømmer den hjelpen han har fått av Fraser Knox (t.h) og Industri Energi. Foto: Atle Espen Helgesen
Skotske Dale McAngus (t.v) fikk knust foten på jobb på norsk sokkel i vinter. Han berømmer den hjelpen han har fått av Fraser Knox (t.h) og Industri Energi. Foto: Atle Espen Helgesen

torsdag 18. mai 2017

– Uten den hjelpen jeg har fått fra Industri Energi ville jeg vært ruinert og trolig havnet på gaten, sier skotten Dale McAngus. Tidligere i år fikk han knust foten på jobb på norsk sokkel.

15. januar var skotske Dale Martin McAngus (45) på sin første offshoretur på norsk sokkel. Etter ti måneder som arbeidsledig hadde han endelig fått et oppdrag som midlertidig ansatt dekksarbeider gjennom bemanningsbyrået Programmed Marine for rederiet Prosafe på riggen «Safe Scandinavia». Riggen var innleid som flotell/støttefartøy av Statoil på Oseberg Øst-feltet på norsk sokkel.

Som midlertidig ansatt var Dale bekymret for at han ville tape lønn mens han satt værfast i Bergen og ventet på at helikopteret kunne fly ham ut til riggen. Han tenkte over et tips han hadde fått fra en kollega, nemlig å kontakte Industri Energis britiske saksbehandler Fraser Knox.

– Jeg lurte på om arbeidsgiveren min skulle betale meg for tiden mens jeg satt værfast på land. Jeg ringte Fraser og kort tid etter hadde jeg både fått svar på spørsmålet og blitt medlem i Industri Energi, sier McAngus.

Fire dager senere er Dale med på et løfteoppdrag på toppen av boligkvarteret på «Safe Scandinavia». Det er mørkt, blåser stiv kuling, regner og riggen er i bevegelse på grunn av bølgene. På forhånd har et annet crew uttrykt bekymring for løfteoperasjoner i dette området av riggen. Men arbeidet blir ikke stanset.

Laget til McAngus skal løfte en 14 meter lang og 11 tonn tung spesialcontainer for boreutstyr, en såkalt basket, fra et forsyningsfartøy til lagringsplassen øverst på riggen. Men noe går galt. Han sklir og containeren lander på hans høyre fot. Tyngden knuser foten hans.

Bekymret for framtiden

McAngus fraktes raskt med helikopter til Haukeland sykehus i Bergen. Men legene slår fast at de ikke kan operere på grunn av kraftig hevelse i foten. I dagevis ligger han på korridoren på Haukeland før han blir overført til et sykehus i Aberdeen med ambulansefly.

Der ligger han i flere uker og bare venter på at hevelsen skal gå ned. Men de britiske legene vil ikke operere. De frykter en operasjon vil forverre skaden og de mener det er fare for infeksjon. Derfor vil de vente og se.

– Ingenting skjedde på sykehuset og jeg ønsket etter hvert å dra hjem til familien min i Thailand, forteller McAngus.

Samtidig var han bekymret for framtiden. Han hadde vært uten jobb i ti måneder før ulykken. Endelig hadde han fått jobb på sokkelen. Så blir han alvorlig skadet, etter bare fire dager.

– Jeg fryktet jeg aldri ville kunne jobbe igjen. Jeg var redd jeg ville miste foten og var svært bekymret for min økonomiske framtid, sier han.

Krevde full norsk lønn

I mellomtiden er forbundssekretær Fraser Knox i Industri Energi varslet om ulykken.

– Jeg kontaktet Dale og forsikret ham om at ikke bare skulle han få betalt for perioden han skulle vært offshore, men ifølge tariffavtalen og forsikringen arbeidsgiver er pålagt skal han ha full lønn i hele sykeperioden, sier Knox.

Så kontakter Knox bemanningsbyrået Programmed Marine, som juridisk sett var McAngus’ arbeidsgiver.

– Først ønsket selskapet å bare betale for den tiden Dale var om bord på riggen. Og deres representant ble noe overrasket da jeg krevde at de skulle betale full norsk lønn inntil Dale var frisk igjen.

– Det var ikke enkelt å få et bemanningsbyrå med hovedkontor i Australia, og deres advokater, til å skjønne at de må følge den norske tariffavtalen og betale full lønn gjennom hele sykeperioden. Forsikringen deres dekket ikke dette. Men etter en del press og overbevisning fikk vi ordnet det, sier Knox.

Ekstremt takknemlig

“Safe Scandinavia” (tv) der ulykken skjedde er ombygd fra flotell til en såkalt tender support vessel (TSV). Foto: Prosafe
“Safe Scandinavia” (tv) der ulykken skjedde er ombygd fra flotell til en såkalt tender support vessel (TSV). Foto: Prosafe

McAngus er ekstremt takknemlig for jobben Knox og Industri Energi har gjort for ham.

– Fraser har vært fantastisk. Hadde det ikke vært for ham, hadde jeg vært økonomisk ruinert og trolig havnet på gata. Uten han og forbundets hjelp hadde jeg ikke hatt nubbesjanse mot selskapenes advokater. Det er sånn det fungerer i Storbritannia. Selskapene ville utfordret meg på alle mine rettigheter og jeg måtte selv ha dekket mine egne advokater. Det hadde jeg ikke hatt råd til, sier McAngus.

Knox er overbevist om at McAngus alene ville kjempet fånyttes mot selskapenes advokater. Han viser til at det første selskapet sa da han kontaktet dem var: «Dale kan jo selv ha vært skyld i ulykken».

Knox slår fast at det har ingenting med saken å gjøre.

– Vi bryr oss ikke om hvem sin feil det var. Og at en arbeidsgiver i det hele tatt kan si noe sånn etter en tragisk ulykke er hårreisende. Her handlet det om å ta vare på en alvorlig skadet person, sier Knox.

Han legger til at riggeier Prosafe, som McAngus var innleid hos, har gjort mye feil i saken, selv om de juridisk sett ikke er hans arbeidsgiver.

– Dale fikk ikke ordentlig HMS-opplæring da han kom ut på riggen. Og han manglet opplæring i forhold til jobben han skulle gjøre og han var ukjent med norske krav og standarder. I tillegg skjedde løfteoperasjonen i en blindsone.

– Og, skal i det hele tatt store containere bli plassert i det såkalte «helideck run off area» oppå boligkvarteret? spør forbundssekretæren.

Prosafe/Statoil har i sin rapport om ulykken kommet med en rekke anbefalte tiltak. I tillegg er saken oversendt til Petroleumstilsynet.

Håper å få reise hjem

Fraser Knox har hjulpet Dale McAngus og kona Wannapha. Her møtes de på Industri Energis kontor hos RMT i Aberdeen. Foto: Atle Espen Helgesen
Fraser Knox har hjulpet Dale McAngus og kona Wannapha. Her møtes de på Industri Energis kontor hos RMT i Aberdeen. Foto: Atle Espen Helgesen

Etter flere uker på sykehus i Aberdeen, fremdeles uten operasjon, godtok de britiske legene at Dale reiste hjem til barna i Thailand fram til hevelsen i foten var borte. Der fikk han medisinsk oppfølging av thailandske leger inntil de anbefalte han å dra tilbake til sykehuset i Aberdeen for å operere.

I mars var hevelsen såpass mye bedre at han kunne dra tilbake i Skottland. Denne gang var kona Wannapha med, mens hennes thailandske foreldre skulle passe ungene på syv og elleve år.

– Men de britiske legene ville ikke operere. De anbefalte å heller la beinene i foten gro av seg selv og heller begynne rehabilitering med fysioterapi.

Etter to måneder med rehabilitering er Dale og kona ennå i Aberdeen, mens barna er hos besteforeldrene i Thailand.

– Denne situasjonen er svært krevende for familien min. Vi ønsker å dra tilbake til Thailand og heller fortsette rehabilitering og opptrening der. De britiske legene antar at foten ikke vil bli god før det har gått minst ett år og det er ingen garanti for at foten noensinne vil bli helt bra igjen, sier han.

Alle bør organisere seg

Knox mener denne saken viser hvor viktig der er at alle som jobber i olje- og gassbransjen, spesielt midlertidig ansatte, melder seg inn i Industri Energi.

– Andelen midlertidig ansatte i olje- og gassbransjen øker stadig. Ofte får de midlertidige bare en enkel tur om gangen, og ofte er det utenlandske arbeidere som er hentet gjennom utenlandske bemanningsbyrå. Mange av dem er uorganisert, fordi de ikke vet hvor lenge de har jobb. Og ofte er de så utrygge på sitt ansettelsesforhold at de ikke tør å organisere seg, sier Knox.

Dale McAngus anbefaler alle sine britiske kolleger å organisere seg.

– Alle midlertidig ansatte briter på norsk sokkel bør melde seg inn i en norsk fagforening, fortrinnsvis Industri Energi. Man vet aldri når det kan skje noe og da trenger man en sterk fagforening i ryggen som tar vare på deg. Nettopp det forteller jeg til alle mine venner og kolleger, sier han.

Knox sier at å være organisert er som en bilforsikring.

– Du vet aldri når du trenger den, sier han.