Sikorsky overvåker alle offshorehelikoptre for å styrke sikkerheten

Straks en Sikorsky S92 tar av med retning mot Nordsjøen vil maskinen følges av spesialister hos fabrikanten i USA. Foto: Sikorsky
Straks en Sikorsky S92 tar av med retning mot Nordsjøen vil maskinen følges av spesialister hos fabrikanten i USA. Foto: Sikorsky

tirsdag 6. desember 2016

Fra et kontorbygg på nordøstkysten av USA følger Sikorsky med på alle S92-passasjerhelikoptre som flyr på norsk sokkel. – De har full oversikt og kan fange opp irregularitet på et tidlig tidspunkt. Det er betryggende for sikkerheten, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, som leder Industri Energis helikopterutvalg.

Inne i Sikorsky sin operasjonssentral i småbyen Trumbull i Connecticut sitter til enhver tid et tjuetalls spesialister som følger med på alle verdens 275 Sikorsky S92-maskiner. Drøyt 40 av disse befinner seg i Norge.

Operasjonsrommet er lysdempet og spesialistene sitter i et åpent kontorlandskap.

På en svær skjerm midt i rommet ses et verdenskart med søyle- og sirkeldiagrammer. Langs veggene henger en rekke mindre skjermer som florerer med informasjon om hvor mange S92-helikoptre som er i luften akkurat nå, hvor de er og når maskinene sist var til vedlikehold.

Det er strengt fotoforbud, men en av Sikorskys menn skal ta bilder for Industri Energi.

Overvåker helikoptrenes helsetilstand

Hvert eneste Sikorsky S92-helikopter er utstyrt med sensorer og kretskort på alle vitale deler.

Etter hver flytur blir disse såkalte HUMS-dataene avlest og sjekket av teknikere på basen for å se etter faresignal. Deretter videresendes alle HUMS-data fra hvert helikopter til Sikorskys operasjonssentral i Trumbull.

-Vi får enorme mengder informasjon hver dag. Spesialistene våre bruker spesialutviklede dataverktøy for å se om det er noen tilløp til bekymring, sier Dana Fiatarone, konserndirektør for kommersielle systemer i Sikorsky.

Han forsikrer at Sikorskys spesialister skal reagere raskt hvis de ser farer som er under utvikling på et helikopter, for eksempel tegn på materialtrøtthet, sprekker eller unaturlige vibrasjoner.

-Det er et proaktivt system basert på HUMS-data fra hvert enkelt helikopter. Datasystemet skal kunne forutse mulige framtidige problemer, tidligere enn tekniske inspeksjoner, sier han.

Samtidig har spesialistene kontroll med når helikoptrene trenger nye deler eller vedlikehold.

-Vi følger svært nøye med på hvert enkelt helikopter. Og vi kan ut fra hvordan de brukes se når helikoptrene må vedlikeholdes. Metodene vi bruker er konservative, med betydelig sikkerhetsmarginer, sier Fiatarone.

Må kunne stole på helikoptrene

Under besøket hos Sikorsky i Connecticut fikk Industri Energis representanter sett fabrikken, operasjonssentralen og diverse verksteder. Foto: Sikorsky
Under besøket hos Sikorsky i Connecticut fikk Industri Energis representanter sett fabrikken, operasjonssentralen og diverse verksteder. Foto: Sikorsky

I slutten av november var representanter fra Industri Energi sitt helikopterutvalg hos Sikorsky i Connecticut for å få en status på hvordan helikopterprodusenten jobber med sikkerhet.

– Etter Turøy-ulykken i april er det bare Sikorsky S92 som brukes i passasjertrafikk på norsk sokkel. Det genererer ekstra flytid på Sikorsky-helikoptrene. Derfor er det avgjørende å kunne stole fullstendig på maskinens robusthet, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø som leder Industri Energis helikopterutvalg.

I en rekke møter med Sikorskys ledelse og fagfolk fikk forbundet detaljerte presentasjoner om operasjonssentret, S92-designet og sikkerhetsfilosofien i selskapet.

Jamie Renna, sjef for Dynamic Systems Engineering i Sikorsky, sier det ikke er godt nok å ha et sikkert helikopter. – Vi har valgt et ekstra robust design for S92. Det gir noe ekstra vekt og økte kostnader, men det er nettopp dette som gir ekstra sikkerhet, sier han.

Gjennom en detaljert presentasjon viser han hvordan girboksen og andre vitale deler skal tåle at feil skjer, uten at det blir kritisk for flysikkerheten.

Tett dialog i årevis

Henrik Solvorn Fjeldsbø (fv), Atle Espen Helgesen og Hans Petter Jensen fra Industri Energis helikopterutvalg utenfor operasjonssentralen i Trumbull. Foto: Sikorsky
Henrik Solvorn Fjeldsbø (fv), Atle Espen Helgesen og Hans Petter Jensen fra Industri Energis helikopterutvalg utenfor operasjonssentralen i Trumbull. Foto: Sikorsky

Henrik Fjeldsbø er svært fornøyd med Sikorskys åpenhet i møtene.

– Industri Energi og Sikorsky har hatt tett dialog siden 1990-tallet og vi har fulgt utviklingen av deres produkter tett. Som representant for passasjerene på norsk sokkel blir våre innspill lyttet til.

Han mener kjernen i dialogen er en felles erkjennelse om at helikopterflyging skal være så sikkert som overhode mulig. Og at passasjerene skal kunne føle seg trygge.

-Sikorsky har full oversikt over alle S92-helikoptre og kan fange opp irregularitet på et tidlig tidspunkt og følge det opp med spesialister. Systemet virker grådig profesjonelt, sier han.

Han viser også til helikopterets robusthet og designet som skal tåle at feil skjer.

-Sikorsky har laget sikkerhetsbarrierer i designet og testet komponentene til det ekstreme for å presse fram eventuelle svakheter. Det er tydelig at de har laget et svært robust helikopter, særlig rundt de mest sikkerhetskritiske delene som girboksen, rotorhodet og rotorbladene. Disse delene må tåle ekstreme påkjenninger, sier han.

Solid arbeidshest

Klubbleder i CHC Helikopter Service, Hans Petter Jensen, mener det er betryggende å se at den amerikanske helikopterprodusenten setter sikkerheten i høysete.

-Det er godt å se at de har tett oppfølging rundt bruk og tilstand på helikoptrene. S92 er en solid maskin og en god arbeidshest i Nordsjøen. Maskinen kan vise veldig god statistikk, både i forhold til sikkerhet og regularitet, sier han.

I møtene med Sikorsky spilte Industri Energi inn en rekke synspunkter og forslag om forbedringer.

-Vi ga innspill som medlemmene våre er opptatt av, både i forhold til komfort i seter og aircondition, til mer sikkerhetsrelaterte aspekter som for eksempel evakuering, sier Jensen og Fjeldsbø.

Det ble også diskusjoner rundt teknisk innhold, ny teknologi, framtidige lovreguleringer, samt støy inne i helikoptrene og i nærområdene rundt heliportene.