Krever passasjerrepresentasjon hos europeiske luftfartsmyndigheter

Industri All Europe Offshore Working Group møttes i Stavanger denne uka.
Industri All Europe Offshore Working Group møttes i Stavanger denne uka.

torsdag 5. oktober 2017

Industri All sin europeiske offshore arbeidsgruppe hadde denne uka møte i Stavanger, der det lagt en plan for å få på plass passasjerrepresentasjon hos europeiske luftfartsmyndigheter (EASA). – Passasjerrepresentasjon i EASA-systemet vil være et viktig skritt for å bygge opp igjen tillit, sier Ketil Karlsen som leder Industri Energi i Brussel.

Industri All Europe Offshore Working Group er representert med folk fra Industri Energi, det britiske storforbundet Unite, britiske RMT og Dansk metall. Gruppen ble dannet for fem år siden og ledes av Ketil Karlsen ved Industri Energi i Brussel.

Arbeidsgruppen jobber målrettet med fem saker. Det er passasjerrepresentasjon i EASA, bruk av felles dykkertabeller under offshoredykking, plattformfjerning, samarbeid med den europeiske arbeidsgiverorganisasjonen for olje og gass (IOGP Europe) og sikkerhetstrening.

Møte i EU-kommisjonen i neste uke

I neste uke skal arbeidsgruppen i møte med samferdselsdepartementet i EU-kommisjonen (DG Move) om passasjerrepresentasjon i relevante komiteer i EASA-systemet.

– Klarer vi å få på plass representasjon i EASA har vi virkelig lykkes med vår høyest prioriterte sak. Europeiske luftfartsmyndigheter fatter svært viktige beslutninger som gjelder for europeisk luftfart og ikke minst helikoptersikkerhet i Europa. Da mener vi det er selvsagt at passasjerenes interesser skal være representert, sier Ketil Karlsen.

Han viser til at det var EASA som først åpnet for at man igjen kunne ta i bruk H225 Super Puma etter Turøy-ulykken, og at det la press på norske luftfartsmyndigheter om å gjøre det samme.

– Da EASA åpnet for at man kunne bruke 225 igjen, mistet vi som representerer helikopterpassasjerene tiltro til dem som luftfartssikkerhetsorgan. EASA har sagt det er viktig for dem å få tilbake denne tilliten. Da vil passasjerrepresentasjon være et viktig skritt, sier Karlsen.

Han understreker at dette ikke er første gang forbundet krever passasjerrepresentasjon overfor luftfartsmyndigheter.

Ikke første gang vi krever passasjerrepresentasjon

– Det er et déjà vu for meg å skulle kreve passasjerrepresentasjon overfor myndighetene igjen. Første gang var på slutten av 1990-tallet da vi tok kontakt med daværende Luftfartsverket og ba om et møte. Da fikk jeg som svar på telefon at «Luftfartsverket har ikke tradisjon for å snakke med passasjerene», før røret ble lagt på, sier Karlsen.

Men etter Luftfartsverket ble delt i Avinor og Luftfartstilsynet år 2000 fikk forbundet raskt god dialog med daværende luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad.

– Han inviterte oss til et møte. Og det tok ikke lang tid før tidligere stengte dører ble åpnet, sier Karlsen.