Industri Energi følger opp sikkerhetsarbeidet på sokkelen

Fra venstre: Leder for arbeidslivsavdelingen Ommund Stokka, statssekretær Christl Kvam i Arbeids- og miljødepartementet og nestleder Frode Alfheim i Industri Energi.
Fra venstre: Leder for arbeidslivsavdelingen Ommund Stokka, statssekretær Christl Kvam i Arbeids- og miljødepartementet og nestleder Frode Alfheim i Industri Energi.

fredag 11. november 2016

Industri Energi har vært i nok et møte med Arbeids- og sosialdepartementet for å diskutere sikkerhet på norsk sokkel, inkludert Goliat-ulykkene og problematikken rundt flerbruksfartøy.

Industri Energi ga i møtet klart uttrykk for at forbundet forventer at myndighetene tar en aktiv rolle i å tilrettelegge for et sterkt partssamarbeid, som ivaretar et høyt fokus på sikkerhet.

– Oppsigelser, permitteringer og kostnadskutt gjør arbeidshverdagen svært krevende for våre tillitsvalgte, poengterte nestleder i Industri Energi, Frode Alfheim, som legger til at det er nettopp i slike tider trepartssamarbeidet blir ekstra viktig.

Alfheim understreket for statssekretær Christl Kvam at forbundets krav er at departementet går til de redskap som trengs for at industrien skal forholde seg til de HMS-krav som er på norsk sokkel.

Det var i forbindelse med nedstengningen av Goliat, etter en rekke uønskede hendelser, at Industri Energi sendte brev til Arbeids- og sosialministeren og krevde et møte.

Krever fremgang i flerbruksfartøysaken

I forbindelse med at Petroleumstilsynets rapport om flerbruksfartøy i norsk petroleumsvirksomhet ble overlevert departementet i september, hadde forbundet også meldt inn dette som sak til møtet.

– Dette er egentlig en enkel sak å løse, rigger er omfatta av arbeidsmiljøloven med Petroleumstilsynet som tilsynsmyndighet, det samme er dykkeskipene, og det samme må gjelde oljearbeiderne på flerbruksfartøyene, innledet leder for arbeidslivsavdelingen, Ommund Stokka.

I møtet redegjorde Stokka redegjorde for statssekretær Kvam for hvordan stadig mer av norsk petroleumsvirksomhet flyttes over på flerbruksfartøy. Over halvparten av norsk olje- og gassproduksjon kommer i dag fra havbunnsinstallasjoner, disse anleggene blir installert, inspisert og vedlikeholdt ved bruk av flerbruksfartøy.

Oljearbeidere på skip trenger også vern

– Vi kan ikke akseptere at oljearbeidere som driver høyrisikooperasjoner på norsk sokkel ikke skal få ta del i det sikkerhetsregimet vi har brukt flere tiår på å bygge opp for resten av næringa. Myndighetene sier dette er en sak de fortsatt jobber med, men vi krever fremdrift, sier Stokka.

Industri Energi har jobbet med denne saken over flere år, daværende statsråd Robert Eriksson bestilte en utredning fra Petroleumstilsynet i fjor, denne lå klar i september.

– Denne saken har vært på departementets bord lenge, og vi så det nødvendig å påpeke at ansvaret ligger hos myndighetene nå. Skjer det en ulykke i forbindelse med disse fartøyene, kan ingen komme og si de ikke visste. Vi kommer til å jobbe utrettelig helt til oljearbeiderne får ta del i det samme sikkerhetsregimet som resten av oljearbeiderne på norsk sokkel, avslutter Stokka.

Bekymret for sikkerhetsutviklingen

Det var i september at Industri Energi ba om møte med arbeids- og sosialministeren for å diskutere sikkerhetsutviklingen på norsk sokkel. Et tilsvarende møte ble også avholdt i starten på sommeren.

Statsråden kunne ikke møte oss ved denne anledningen, det ble derfor statssekretær Christl Kvam som møtte. Fra forbundets side møtte nestleder Frode Alfheim, leder av arbeidslivsavdelingen, Ommund Stokka, advokat Alexander Lindboe, forbundssekretær Håkon Aasen Bjerkeli i HMS-avdelingen og rådgiver i samfunnspolitisk avdeling Johnny Håvik.