Airbus forsikrer at de ikke skal legge press på flyforbudet

Det var et Super Puma EC225 (bildet) som styrtet ved Turøy 29. april i fjor.
Det var et Super Puma EC225 (bildet) som styrtet ved Turøy 29. april i fjor.

fredag 10. februar 2017

I et møte med Industri Energi forsikrer Airbus Helicopters at de ikke vil legge press for å få helikoptertypen Super Puma EC225 i luften igjen, så lenge granskningen av Turøy-ulykken ennå pågår.

Henrik Fjeldsbø og representanter fra Industri Energi sitt helikopterutvalg har de siste månedene hatt møter med Airbus Helicopters. Først i november ved helikopterprodusentens hovedkontor i Marseilles og sist denne uken hos Industri Energi i Stavanger.

– Det har vært nødvendig å ha dialog med Airbus direkte etter Turøy-ulykken, for å få status på helikoptertypen EC225 og samtidig lære mer om Airbus sin organisasjon og om hvordan de jobber med sikkerhet, kommunikasjon og læring etter ulykker og hendelser, sier Henrik Fjeldsbø som leder helikopterutvalget.

– Vi har hatt lange diskusjoner med Airbus om tekniske utfordringer og sett på likheter og ulikheter mellom Turøy-ulykken og den liknende helikopterulykken på britisk sokkel i 2009, sier Fjeldsbø.

Viser vilje til å lære

Industri Energi har tidligere kritisert Airbus sin kommunikasjon etter Turøy-ulykken. Og nettopp det var et sentralt punkt i møtene.

– Vi har vært meget kritiske til Airbus sine uttalelser etter ulykken. Da pekte Airbus på alle mulige andre årsaker enn seg selv. Ikke lenge etter slo den norske havarikommisjonen fast at årsaken til ulykken trolig ligger hos produsenten selv.

Ifølge Henrik Fjeldsbø viser Airbus nå vilje til å lære av sine feil og samtidig bedre dialogen med Industri Energi.

Må finne årsaken til ulykken

Det har vært sentralt for Industri Energi at Airbus Helicopters ikke legger press på luftfartsmyndighetene for å få ulykkeshelikoptertypen EC225 i luften igjen, så lenge havarikommisjonen ennå ikke har funnet den bakenforliggende årsaken til ulykken og avsluttet granskningen.

– Airbus forsikrer oss om at de ikke vil legge slikt press og det er vi fornøyd med, sier Fjeldsbø.

Samtidig understreker han at det er viktig for forbundet å ha kontakt med flere helikopterprodusenter.

– Vi ønsker at det skal være mer enn en helikoptertype på sokkelen. Ikke fordi vi ikke stoler på Sikorsky S92, men fordi vi blir veldig sårbare om det bare er en helikoptertype.