Advarer om useriøst bemanningsselskap på flyteriggområdet

Kenneth Drageide, forhandler i Industri Energi, forventer at selskaper på norsk sokkel forholder seg til gjeldende tariffavtaler. Foto: Atle Espen Helgesen
Kenneth Drageide, forhandler i Industri Energi, forventer at selskaper på norsk sokkel forholder seg til gjeldende tariffavtaler. Foto: Atle Espen Helgesen

torsdag 24. mai 2018

Forhandler Kenneth Drageide i Industri Energi advarer mot useriøse bemanningsselskap innenfor flyteriggområdet. – Vi har opplevd flere tilfeller der folk ikke får den lønnen de har krav på, sier han.

I løpet av det siste halvåret har Industri Energi blitt kontaktet av flere medlemmer som har vært på oppdrag for bemanningsselskapet Utsira Servicesenter.

-Vi har flere medlemmer som ikke har fått rett lønn, og noen får ikke lønn til avtalt tid, etter at de har jobbet offshore gjennom bemanningsselskapet Utsira Servicesenter, sier Kenneth Drageide i Industri Energi.

Han viser til at enkelte ikke har fått lønnsslipp av Utsira Servicesenter og en var ikke trukket skatt, selv om det ifølge lønnsslippen var trukket skatt.

– Jeg opplever at Utsira Servicesenter ikke har kompetanse på det de holder på med. Og vi forventer at selskapene som opererer innenfor flyteriggområdet på norsk sokkel har kompetanse om og forholder seg til de gjeldende tariffavtalene, sier han.

Utsira Servicesenter er et bemanningsselskap som driver med utleie av folk til skipsfart og offshoresektoren. Selskapet har adresse på den lille øykommunen Utsira, vest for Karmøy.

Drageide understreker at selskaper som leier inn folk har et påseansvar med å sørge for at tariffavtaler blir fulgt.