5 omkommet på norsk offshorefartøy i Brasil

-Vi føler med de pårørende og våre arbeidskolleger i Brasil, sier Henrik Fjeldsbø, forbundssekretær i Industri Energi.
-Vi føler med de pårørende og våre arbeidskolleger i Brasil, sier Henrik Fjeldsbø, forbundssekretær i Industri Energi.

fredag 13. februar 2015

-Det er en fryktelig trist dag, og all vår innsats går på å ta vare på de ansatte og deres familier, sier talsperson Torfinn Buarøy i BW Offshore.

I en foreløpig oppdatering torsdag bekrefter BW Offshore at det er fem omkomne av et mannskap på 74. Tilstanden er kritisk for to personer, og fire personer er fortsatt savnet. Det var ingen norske ansatte om bord.

Tragisk hendelse

Industri Energi har sendt ett kondolansebrev til fagforbundet Sindepetro-ES, som representerer arbeiderne på plattformen, hvor man utrykker sin medfølelse etter ulykken.

Forbundssekretær for HMS i Industri Energi, Henrik Solvorn Fjeldsbø, sier at dette er en tragisk hendelse.

-Vi føler med de pårørende og våre arbeidskolleger i Brasil, sier han.

– Tragisk hendelse

Forbundssekretær for HMS i Industri Energi, Henrik Solvorn Fjeldsbø,

Industri Energi har sendt ett kondolansebrev til fagforbundet Sindepetro-ES, som representerer arbeiderne på plattformen, hvor man uttrykker sin medfølelse etter ulykken.

Håper på grundig utredning

Buarøy opplyser om at det vil bli satt ned en granskningskommisjon for å undersøke hele hendelsesforløpet for å finne årsakene til ulykken.

Han opplyser at Cidae de Sao Mateus aldri tidligere har vært operativ på norsk sokkel, og at fartøyet tidligere ikke har vært utsatt for noen ulykker.

 

Fjeldsbø sier at han håper det blir en grundig granskning, og at man finner årsakene og kan lære av dem.

-Jeg går ut fra at granskningsrapporten vil bli studert nøye både av Industri Energi, Petroleumstilsynet og oljeselskapene. Det er også FPSO-skip på norsk sokkel, og derfor er det all grunn til å følge med på hvilke konklusjoner og årsaker man kommer frem til, sier han.

Hver eneste ulykke er en for mye

-Denne ulykken viser nok en gang at sikkerheten aldri kan bli god nok. Derfor er det all grunn til å holde sterkt fokus på HMS både på norsk sokkel, og i den grad vi kan påvirke internasjonalt, sier Fjeldsbø.

Kritikk

Petrobras, som leier og operer fartøyet fra BW Offshore, har vært usatt for kritikk fra fagbevegelsen i Brasil.

I en uttalelse til Reuters, sier Davidson Lomba i Sindepetro-ES, som representerer arbeiderne på plattformen følgende: «It’s our position that Petrobras is using too many contract workers who are not always qualified to operate equipment safely».

I et radiointervju med brasiliansk media utdyper han videre følgende:

«The union has been fighting against outsourcing that has been going on Petrobras jobs,»

Sindipetro ES was informed immediately of the occurrence, (as determined by collective bargaining), and formed a Commission with the State to investigate the causes of the accident: an explosion in the ship’s pumps. He explains thatunlike fixed platforms, the platforms vessels have the capacity to move from one well to another, they operate with lower costs, have storage capacity and still are safer than fixed installations, to him this was a «tragic, atypical and unusual accident», but most likely to occur in outsourced equipment than those directly operated by Petrobras.

BW Offshore utvikler, eier og driver flytende produksjons-og lagringsfartøyer (FPSO) knyttet til gass og olje. Med en flåte av 14 FPSO-fartøyer og 1 FSO (flytende lagringsfartøy), er BW Offshore verdens nest største kontraktør.