Advarer vaskerisjåfører mot å kjøre med overlast

Områdeansvarlig Ommund Stokka advarer mot å kjøre med overlast.
Områdeansvarlig Ommund Stokka advarer mot å kjøre med overlast.

tirsdag 16. juni 2015

-Industri Energi advarer på det sterkeste våre medlemmer som er vaskerisjåfører mot å kjøre med overlast. Det kan få store konsekvenser for den enkelte og bedriften. Sjåføren kan i verste fall miste førerkortet og dermed levebrødet, sier områdeansvarlig Ommund Stokka.

Ved en ulykke der overlast kan knyttes til årsak, ligger ansvaret hos sjåføren. Ansvaret kan også ligge hos bedriften dersom dette er en del av deres praksis.

-Skulle forsikringsselskapet kreve tilbakebetalingskrav (regress), kan beløpet raskt bli svært høyt, Sjåføren må i tillegg leve med traumene resten av livet. En arbeidsgiver kan aldri tvinge sine ansatte til å bryte norsk lov. Det er sjåføren sitt ansvar å si fra, og gjerne skriftlig, sier Stokka.

Fagsjef skadeforebygging i Sparebank1 Gruppen, Fred Nilsen, sier at det er et økende fokus på brudd på sikkerhetsforskriftene hvis det skulle komme til et skadeoppgjør.

-Det er svært viktig at sjåførene og bedriftene tar dette på alvor. Forsikringsskadeloven pålegger oss å gå nøye gjennom sikkerhetsforskriftene. Ved alvorlige brudd kan selskapets rett til erstatning settes ned eller falle bort. Graden av brudd vil her bestemme, sier han.

 

Opplysninger

Nilsen mener det er svært viktig med forebygging og klare linjer. Det bør innføres skriftlige rutiner i bedriftene for å unngå brudd på sikkerhetsforskriftene.

-En skriftlig kontrakt mellom ledelse og sjåfør er svært viktig. Sjåførene bør kjenne sikkerhetsforskriftene, og hvilke konsekvenser et brudd på dem vil få, sier han

Årsaken til at Industri Energi advarer mot overvekt nå, er at forbundet har opplysninger som tilsier at mange av medlemmene kjører med betydelig overvekt.

-Vi har også opplysninger om at kjøring med overvekt skjer systematisk som en del av normal drift ved noen vaskerier, sier Stokka.

Statens vegvesen opplyser at konsekvensene for sjåfører ved kjøring av overlast kan være veldig alvorlig.

  • Ved kontroll får du forbud mot å kjøre videre.
  • Ved gjentagelse, blir forholdet politianmeldt.
  • Ved grove tilfeller kan også politiet beslaglegge førerkortet til sjåføren.

I forskrift om bruk av kjøretøy §5-1 står følgende:

«Kjøretøy må ikke brukes eller tillates brukt med større aksellast, last fra akselkombinasjon, totalvekt eller last på tilhengerfeste enn det er registrert for.»

 

Våt/tørr last

Lasten skal veies. Det er viktig å huske på at tørre mopper/matter som kjøres ut veier betydelig mindre enn våte som skal kjøres tilbake til vaskeriet. Har arbeidsgiver lagt opp driften til ulovlig kjøring, er det også arbeidsgivers plikt å legge opp driften slik at arbeidet kan fortsette i henhold til norsk lov og HMS-standard.

Når det gjelder kjøretøyet, er det fabrikanten som fastsetter høyeste tillatte aksel og totalvekt. Overtredelse av disse gjør at fabrikanten ikke kan garantere at kjøretøyet oppfører seg slik som forventet. Varmgang og totalt utfall av bremser er en av de mest alvorlige konsekvensene. Andre faremomenter er deformering av ramme og andre bærende komponenter. Dette gjør kjøretøyet mindre stabilt, og kan i ytterste konsekvens føre til totalhavari.