Samarbeidskomiteen for oljeservice er dypt skuffet over SAS

Samarbeidskomiteen for oljeservice i Industri Energi har vedtatt en uttalelse til støtte for oppsagte medarbeidere i SAS. – Det at SAS utnytter en pandemi til å omorganisere driften på de ansattes kostnad, er uakseptabelt. Med slike holdninger til arbeidslivet vil ikke SAS forbli et foretrukket flyselskap, skriver samarbeidskomiteen i uttalelsen.

«Når en stor og seriøs aktør som SAS blir tvunget til å si opp omtrent 40 % av sine ansatte, så forventes det at selskapet også gjør alt i sin makt til å kunne reansette så tidlig som mulig og å gjenoppta en seriøs videre aktivitet. Disse forventningene følger også av en gjensidig avtale mellom SAS og de ansatte om 5 års fortrinnsrett til ansettelse i ledige stillinger etter en slik nedbemanning» skriver samarbeidskomiteen for oljeservice i en fersk uttalelse.

Samarbeidskomiteen for oljeservice er dypt skuffet over SAS behandling av de oppsagte når det nå viser seg SAS planer for å bygge opp igjen selskapet etter koronapandemien er å konstruere seg vekk fra de ansattes avtalte rett til gjeninntakelse ved å etablere nye selskapsstrukturer der nye stillinger opprettes i datterselskaper hvor de oppsagte arbeidstakerne ikke har fortrinnsrett.

Industri Energis samarbeidskomite for oljeservice består av tillitsvalgte som representerer over 7400 arbeidstakere innen oljeserviceavtalen, landbaseavtalen og helikopteravtalen.

Også samarbeidskomiteen elektrokjemisk i Industri Energi vedtok en kritisk uttalelse mot SAS ledelsen i forrige uke.

Samarbeidskomiteen for oljeservice mener det er hån mot de oppsagte medarbeiderne i SAS, som har blitt oppfordret til å beholde sine uniformer klare i påvente av å kunne komme tilbake i arbeid for SAS. Nå må de søke på stillinger med dårligere vilkår og krav til sertifikater som piloter må koste selv om de skal kunne ansettes.

«At SAS utnytter en pandemi til å omorganisere driften på ansattes kostnad, er uakseptabelt. SAS sender med dette tydelige signaler om at de ikke verdsetter anstendighet og forutsigbarhet i flybransjen og svikter i sin oppgave som en seriøs samfunnskritisk aktør, som de selv hevder å ha vært for Norge i 75 år. SAS bryter med sin tradisjon om å om være en spydspiss i Skandinavia, og ved å omgå avtaler med de ansatte bryter de også med den norske og skandinaviske arbeidslivsmodellen.»

Med slike holdninger til arbeidsliv vil ifølge samarbeidskomiteen ikke SAS forbli et foretrukket flyselskap.